ההלכה אוסרת על קעקועים, כולל זמניים, ואפילו על איפור קבוע מטעמים אסתטיים. הבסיס לאיסור המוחלט הוא הפסוק "וכתובת קעקע לא תתנו בכם אני ה'" מספר ויקרא (פרק י"ט), וההנמקה לכך היא שגוף האדם נברא בצלם אלוהים ועל כן קדוש הוא, כך שאנחנו יכולים להשתמש בו אך לא לעשות בו כרצוננו.
בהתאם, אנשים המקפידים על אורח חיים דתי יימנעו מלכתחילה מלקעקע את גופם, אבל ישנם לא מעט חילוניים אשר חזרו בתשובה וכעת הם מתלבטים מה לעשות עם קעקוע שכבר ביצעו בעבר ובפרט מבקשים לדעת האם מותרת הסרת קעקוע לפי הלכה.
גם מי שאינם מקפידים על כל המצוות עשויים לבקש את חוות דעתו של רב בנוגע לסוגיית הסרת קעקועים לפי ההלכה.
קעקועים ביהדות ולפני קבורה
האם חובה להסיר קעקועים לפי ההלכה?
לא.
חל כאמור איסור מוחלט לעשות קעקוע אולם אין חובת הסרת קעקועים לפי הלכה.
ההלכה מעודדת חרטה על המעשה שכבר נעשה. בפרט מומלץ להצהיר בקול רם ובפירוש כי הייתה זו טעות (שכמובן לא תחזור על עצמה), ואמירת "על חטא" ביום כיפור היא למשל הזדמנות נאותה להכות על חטא הקעקוע.
יחד עם זאת, אם אדם מסוים מעוניין להסיר קעקועים, ההלכה אינה מונעת זאת ממנו – כלומר הסרת קעקוע לפי ההלכה הינה רשות ולא חובה.
ניתוח גורם לחבלה בגופו של המטופל (ובפרט כשמדובר על קעקוע גדול), ועל כן ההלכה ממליצה על הסרת קעקועים בלייזר.
יחד עם זאת חשוב להדגיש כי הסרת קעקוע בלייזר אינה תמיד אפשרית – היא אינה אפקטיבית עבור קעקועים גדולים וכן במקרה שבקעקוע משולבים צבעים שאינם כחול, ירוק או סגול.
האם מתבצעת הסרת קעקועים לפני קבורה?
שאלה נוספת בהקשר של הסרת קעקוע לפי הלכה היא האם מתבצעת הסרת קעקועים לפני קבורה.
התשובה היא לא.
ההלכה מקפידה מאוד על כבודו של המת (וכמובן שלא רק ההלכה, אלא באופן כללי המין האנושי מכבד את מתיו) ועל כן רואה בהסרת קעקוע לפני קבורה מעשה שאינו ראוי. התקווה היא כי עם מותו של האדם, יימחלו לו כל חטאיו ובהם ביצוע הקעקוע.
אם אתם אנשים אשר מטרתם היא לטפח, לעצב ולהעשיר את חלל החוץ בבית או בעסק שלכם